Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/zelestr/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Ana Svilar: Zaštita životne sredine jedna od najvažnijih aktivnosti čovečanstva

Ana Svilar: Zaštita životne sredine jedna od najvažnijih aktivnosti čovečanstva

Pre par meseci u Pančevu je nastala jedna veoma lepa akcija pod nazivom „Avantura zelembaća” koja ima za cilj da najmlađe načini odgovornim članovima društva. Kroz druženje u prirodnom okruženju deca uče o zaštiti životne sredine i uče kako da razmišljaju na društveno odgovoran i održiv način. Tvorac ove akcije je Ana Svilar, konsultant za životnu sredinu i agrar sa kojom smo razgovarali o važnosti bavljenja zaštitiom životne sredine, ideji koju je osmislila, kao i planovima za naredni period.

Koliko je važno baviti se zaštitom životne sredine?

– Zaštita životne sredine je toliko bitna, da bih se usudila da kažem da je jedna od najvažnijih aktivnosti čovečanstva do sada. Teško je miriti i sagledavati posledice nemara u različitim epohama, ali je neminovno da ništa nije trenutno bitnije od čuvanja životne sredine. Ono što je ljudska civilizacija uradila u poslednjem veku, sa svim posledicama koje su nastale po životnu sredinu, najveća je pretnja nama samima. Reverzija trenutnog zagađenja je jako težak i dug process, ali za nas koji se bavimo zaštitom životne sredine, to je cilj koji je dostižan. Ukoliko je svaki pojedinac sposoban da smanji svoj negativni uticaj na životnu sredinu, bez ugrožavanja osnovih životnih potreba, onda je to moguće učiniti i u okviru zajednica, i na kraju populacije. Ono što ja shvatam kao svoj zadatak jeste da ljudima pomognem da shvate značaj promene navika u korist zaštite životne sredine, koje će dugoročno doprineti, jer čak i velikim sistemskim rešenjima ne može se doći do rezultata tako brzo, kao kada bi se svaki pojedinac pobrinuo da svoj tzv. dug planeti prolongira da on bude pozitivan tokom životnog veka.

Da li su deca dovoljno usmerena kada je ova oblast u pitanju? Kakva je situacija sa odraslima?

– Karakteristično za očuvanje životne sredine jeste da svi mi koji se bavimo ovim poslom polazimo od jedne veoma jasne činjenice: životnu sredinu moramo da čuvamo jer ona ne pripada nama osobito, iako smo trenutno prisutni na planeti. Mi  čuvamo Planetu, jer ona pripada generacijama koje tek dolaze i naša je obaveza da je ostavimo u što boljem stanju upravo za našu decu. Zdrava životna sredina je pravo naše dece. Deca su sastavni deo prirode i neophodno im je prirodno okruženje bez obzira da li su rođena u ruralnim ili urbanism sredinama. Svako zdravo odrastanje podrazumeva i osluškivanje i posmatranje svih prirodnih pojava i odnosa. Deca teže saznanjima i istraživanjima. Ono što je naša obaveza, jeste da im znanja pružimo i usmeravamo ih ka pravilnim odnosima ka životnoj sredini i živom svetu.

Međutim, s obzirom da kao društvo dosta kaskamo i da se već decenijama borimo sa posledicama ratova, fokus nam nije dovoljno usmeren ka očuvanju životne sredine. Sistem formalnog obrazovanja ne uključuje dovoljno zaštitu životne sredine, te održivi razvoj, kao nov društveni poredak. Ono što deca znaju tiče se aktivnosti pojedinaca, enduzijasta, bilo da su to roditelji ili nastavnici koji imaju svest o zaštiti životne sredine. To je svakako nedovoljno. Što se tiče odraslih, rekla bih da je to kamen spoticanja, jer odrasli već imaju formirane potrošačke i životne navike, i potrebno ih je dodatno motivisati kako bi voljno promenili te navike. Ono što je neophodno su empiriski primeri kako i na koji način svaki pojedinac može da utiče na promenu dosadašnjih tendencija zagađenja, a time i formiranje kritične mase u zajednici, koja će nositi promene svesti. U ovom momentu, mi smo veoma daleko od toga, zbog nedostatka finansijskih sredstava koja trebaju biti odvojena, zatim zbog niskog standard i dnevnih briga koje muče stanovništvo. Činjenica je da se promene dešavaju u razvijenim društvima, kao što su skandinavske zemlje, a razlog tome su upravo izostanak neizvesnosti u životima većeg dela stanovništva.

Bavite se savetovanjem u ovoj oblasti, gde ima najviše problema?

– Bavimo se savetovanjem i naši klijenti su uglavnom srednja preduzeća koja traže rešenja za svoje biznis modele, te teže održivosti. Do sada smo uradili desetine idejnih rešenja i nekoliko implementacija, koje su imale pozitivne rezultate. Ono što je zajedničko za većinu projekata koje smo radili činjenica da su donosioci odluka ljudi koji imaju razvijenu svest o životnoj sredini. Gledano sa šireg aspekta, takvih rukovodioca nema mnogo, pa je neophodan mehanizam koji će podstaći i one koji nemaju toliko razvijenu savest da ulaganja u svoja poslovanja opredeljuju u skladu sa održivim razvojem, te očuvanjem životne sredine. Pre svega mislim na mehanizme države, koja bi veoma lako mogla da uredi oblast koja se tiče zaštite životne sredine kroz poslovanje privrednih subjekata. Kada to kažem, ne mislim nužno na nove namete, koji već postoje u nekom obliku, već na mere politika koje će dati prednost „zelenim” biznisima pri npr. subvencionisanju i na taj način ih favorizovati. Takođe, postoje vrlo uspešni primeri dobre prakse iz drugih zemalja koje možemo implementirati u naš sistem.

Šta je bila ideja projekta Avantura zelembaća?

– Avantura Zelembaća je projekat koji je postojan i održiv. Ideja je nastala sasvim slučajno, u igri sa decom, osluškivanjem njihovih zapažanja i želja. Tu priču sam ponovila puno puta, ali ono što je bilo ključ jeste želja dece da se pokažu kao odgovorni članovi društva. Tako smo zapažanja primenili na edukaciju i dobili Avanturu Zelembaća. Cilj edukacije je sam po sebi jasan, ali ono što je poseban rezultat ove „gerilske” edukacije jeste znanje koja deca prenose na starije, roditelje, bake, deke i okolinu. Mi jesmo dužni našoj deci ništa manje od zdrave okoline u kojoj odrastaju.

Šta su deca mogla konkretno da nauče i saznaju o životnoj sredini?

– Avantura Zelembaća je koncept edukativne nastave koja obuhvata oblasti biologije, ekologije i zaštite životne sredine, namenjen klincima i klincezama predškolskog i školskog uzrasta. Nastava se sprovodi u centru za ribarstvo i primenjenu hidrobiologiju „Mali Dunav“ Oglednog dobra Poljoprivrednog Fakulteta na Radmilovcu,u prirodnom okruženju, interaktivno i deca pu u prilici da pitaju, kažu i osete sve što ih interesuje, a u vezi je sa prirodom, njenim zakonitostima i zaštitom životne sredine. U okviru edukacije imperativ se daje interaktivnom učenju i istraživanju i uz mlade naučne saradnike deca dobijaju potpunu informaciju baš o onom segmentu prirodnih zakonitosti koji su ključni za očuvanje same prirode. Mi smo našu edukaciju nazvali Avantura Zelembaća, jer deci pružamo znanja o vrednostima na način na koji ga oni najbolje usvajaju. Kao zeleni heroji – Zelembaći, deca vide svoju sopstvenu ulogu i zadatak, možda i mnogo bolje i odgovornije nego odrasli, a to je upravo ono što treba da urade, sami – da prenesu poruku o očuvanju prirode i životne sredine. Avantura Zelembaća je proizvod sa ekološkom vrednošću, koji će, nadamo se, probuditi neke nove načine kod budućih doktora, mašinaca, elektrotehničara, pekara, dizajnera, novinara, umetnika… Avantura Zelembaća je novi talas edukacije koji ima jasnu poruku: FILOZOFIRAJ ZELENO!

Kako vi ocenjujete efekte ovih druženja?

– Lično, uvek mislim da može više i bolje, ali to ne znači da sam u pravu. Ova sezona je bila bogata, imali smo preko 350 klinaca i klinceza koji su bili na besplatnoj edukaciji. Imali smo i niz „zelenih časova” u školama na teritoriji grada Pančeva, koja je obuhvatila još 200 mališana. Ove godine smo nastupili prvi put na Festivalu Nauke, čija tema je bila Zemlja budućnosti, sa preko 30.000 posetilaca u samo četiri dana. Reakcije dece su fantastične, roditelja i nastavnika još fantastičnije. Sva ta deca su sada edukovani „Zelembaći” i sa sigurnošću mogu da tvrdim da će svoje odluke o zaštiti životne sredine donositi pametnije nego mi. A to je efekat koji nam je potreban.

Kakvi su planovi sa ovim projektom u narednom periodu?

– Ono što planiramo u novoj sezoni je 700 novih Zelembaća i nadamo se da ćemo svake godine imati sve veću progresiju u brojkama. Ove zime radimo na radnoj svesci pod radmin nazivom Avantura Zelembaća nature se vraća, koju podržava Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a koje će biti distribuirane u vrtiće i škole u toku sledeće godine. Autori su spremili interaktivni sadržaj, sve to je obogađeno odličnom ilustracijom i dizajnom.

Voleli bismo da se u program uključi što više zainteresovanih strana, pojedinaca, a naročito kompanija koje osećaju društvenu odgovornost i koje su voljne da doprinesu besplatnim edukacijama Zelembaća. To su članovi koje želimo da uključimo u ekosistem novog načina obrazovanja, edukacije i gradnje društvenih vrednosti, kroz odgovornije ophođenje prema životnoj sredini.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *